| 
      
      ABRAHÁM  V ŽIDOVSTVE, KRESŤANSTVE A ISLAME (čo nás  spája a čo nás rozdeľuje – spracované podľa príhovoru o. J. Majerníka) 
      Abraháma  si počas histórie prisvojili všetky monoteistické náboženstvá. 
        Ako  prví Židia. Vidno to v reči Ježiša so zákonníkmi,  ktorú zachytáva 8. kapitola Jánovho evanjelia. Židia hovoria: „...sme potomkami  Abraháma!“ 
        I keď  Abrahám v pravom zmysle Židom nebol. História  židovského národa sa začína až odchodom z egyptského otroctva, prechodom  cez púšť a darovaním Tóry – prvým pravým Židom je pre Židov Mojžiš.  Abrahám je pre nich „Židom“ skôr v duchovnom rozmere, adresátom Božích  prísľubov, ktoré sa mali plne realizovať na židovskom národe. 
        Židia  dodnes veľmi prežívajú, že sú vyvoleným národom. Nepochybujú, že oni sú tí, ktorí majú priniesť svetlo všetkým národom  a z nich vyjde spása. Veria, že príde Mesiáš a tieto prísľuby  z dejín obnoví, oživí. Nevedia, kto to bude a kedy to bude, veria  však, že to bude oživenie prísľubov, ktoré im boli dané cez Abraháma. Ježiš to nepopiera, keď hovorí Samaritánke,  že spása príde zo Židov. Len oni neuverili, že On je spása. Pre nich bol Ježiš  len falošným prorokom a kresťanstvo je pre nich deformovaným židovstvom. Tak ako to učil Pavol, kým neprežil obrátenie. 
        Prečo Židia neprijali Ježiša ako Mesiáša?  V prvom rade preto, a to je hlavný argument všetkých rabínov, lebo  nerehabilitoval židovský národ. Že ho neurobil svetlom pre ostatné národy, teda  tak, ako to oni od neho očakávali – v rovine hospodárskej, politickej,  teda v zmysle kráľovstva tohto sveta.  
      Abraháma  ako adresáta Božích prísľubov prijali i kresťania.  Keď vychádzame z tej istej kapitoly Jánovho evanjelia, tam Ježiš hovorí:  „Váš otec Abrahám zaplesal, že uvidí môj deň. I videl ho a zaradoval  sa.“ Židia ostali prekvapení a pýtajú sa: „ešte nemáš 50 rokov  a videl si Abraháma?“ A Ježiš na prekvapenie i ich pohoršenie  odkrýva svoj božský pôvod, keď hovorí: „Skôr ako Abrahám, Ja Som.“  
        Z týchto Ježišových výrokov sv. Pavol  i ranokresťanskí exegéti považujú Ježiša za naplnenie prísľubov, ktoré  boli dané Abrahámovi. Používajú pritom obrazy mladší - starší: Jakub  a Ezau, Izák a Izmael, kresťanstvo a židovstvo. Hoci je kresťanstvo vekovo mladšie, dostáva  sa mu nesmierneho požehnania, lebo dokázalo prijať Ježiša ako naplnenie  všetkého. Na rozdiel od židovstva, ktoré zotrváva „blízko prameňa,  a predsa smädné“, v zajatí dodržiavania príkazov a nariadení  (Origenes). Sv. Cyril Alexandrijský však verí, že raz príde moment, že Boh  otvorí oči aj Židom a oni uvidia prameň života, Krista. (Podobne ako  tomu verí sv. Pavol) 
        Postoj kresťanov k Židom, ktorí boli  považovaní za vydedených z požehnania a za takých, za obrátenie  ktorých sa treba modliť, spôsobilo samozrejme veľa problémov a napätia.  Iba nedávno sväté ofícium v Ríme zrušilo sekciu, ktorá bola ustanovená na  skúmanie, ako obrátiť Židov na kresťanskú vieru. (Tiež až II. vatikánsky koncil  zrušil formuláciu vo veľkonočnej vigílii, že Židia sú spoluzodpovední za  Kristovo ukrižovanie). Pritom my netušíme Božie cesty, ktoré má Boh so  židovským národom. Veľmi sa mi (o. Majerníkovi) k otázke obrátenia Židov  páči postoj Františka z Assisi  a sv. Bernarda počas križiackych výprav, ktorí hovoria v tom zmysle,  že ak nebudeme svätí, príkladom lásky a pokoja, žiadne obrátenia  neuvidíme. Podobne Gándí veľmi obdivoval Ježiša, vážil si ho, ale kresťanom sa  nestal, lebo zo strany kresťanov nevidel príklad. A naozaj, choďte do Jeruzalema do Baziliky Božieho  hrobu a hľadajte porozumenie a kresťanskú lásku, nenájdete ju tam. 
      Ako  poslední si adoptovali Abraháma mohamedáni. Oni tvrdia, že Abrahám bol moslim. Že Boh  Agar a Izmaela nenechal zahynúť na púšti, aby ukázal prevahu islamu nad  židovstvom. A potom Abrahám šiel do Mekky, kde mal obetovať Izmaela.  No Boh mu poslal do cesty baránka na obetu. Je to príbeh prevzatý zo SZ  prepísaný pre moslimov. 
        Moslimovia  považujú Abraháma za prvého človeka čistej viery.  Veľmi čistej viery. Existuje príbeh v koráne, že Abrahám porozbíjal  všetkých bôžikov otcovi, ktorý ich zhotovoval a predával. Keď to otec  videl, zhrozil sa, no Abrahám mu hovorí: „Neboj sa, jedného som ti nechal, ten  bude plodiť ostaných.“ Otec na to: „Ako ich bude plodiť, veď ja som ich musel  urobiť sám...“ A tak prinútil otca k priznaniu, že oni nie sú živí  bohovia, že to on sám si vytvára bôžikov. 
        Mohamedáni  tvrdia, že korán je posledné Božie zjavenie. Preberajú  veľmi veľa zo SZ, menej z NZ, tvrdia, že korán je ich syntéza, no  jednotlivé knihy SZ a NZ odmietajú.  V dejinách došli  k vyhláseniu a tomu tak veria, že spasený môže byť iba ten, kto  uveril učeniu proroka Mohameda. Aj islam počas histórie vyradil a odpísal  všetkých, že nie sú synovia Abraháma, pretože len oni prijali čistú vieru. 
        Islam  vyčíta kresťanom, že sa zriekli viery v jediného Boha, že si urobili troch  Bohov (Trojica), nevedia odpustiť, že proroka Ježiša sme postavili na úroveň  Boha.  
        Židom  vytýkajú, že sa považujú za niekoho extra, ale najmä to, že si myslia, že cez  dodržiavanie príkazov a nariadení dosiahnu spásu.  
        Islam  tiež ako my verí tomu, že spása je milosť daná od Boha, človek si môže pomôcť  prostriedkami ako sú modlitba, pôst, almužna, ale inak je to milosť. 
        O islame je možné povedať, že je náboženstvom masy, kde indivíduum  nemá veľkú slobodu duchovného rastu. To je slabina ich náboženstva voči nášmu.  V našom náboženstve nie je natoľko dôležitý kolektív, ale duchovný rast  každého jednotlivca, ktorý môže mať vplyv na kolektív. U Židov je dôležitý  národ, kolektív, u mohamedánov je to to isté. V niečom je to sila,  ale v niečom je to aj slabina. 
      Teda „chudák“ Abrahám. Je to adresát Božích  prísľubov, ale v skutočnosti komu? Máme  ho spoločného, ale viac nás spája alebo rozdeľuje?  
        Keby  sedel náš kresťanský teológ – a ešte pred vatikánskym koncilom  a sedel by tam jeden mufti (islamský duchovný) a sedel by tam ortodoxný  Žid, tak by sa posekali a možno aj pobili. Jednoducho každý by mal  svoju pozíciu, že Abrahám je jeho a prečo tá jeho viera je čistá, pravá  a že tomu druhý nerozumie, to je jeho problém. Aj voči nám sú mnohé  výhrady, treba ich počúvať, treba sa z nich poučiť. 
      Príklad Božieho priateľa Abraháma by nám mohlo  poslúžiť v náboženskom svete a aj vo svete, ktorý necíti nábožensky  a stále viac sa rozširujú jeho hranice.  
        Mnohí  úradníci OSN sú za to, aby náboženstva boli eliminované. Tvrdia, že náboženstvá vytvárajú  rozdelenie. A aby tie rozdelenia medzi ľuďmi neboli, náboženstvá nám  netreba. Pred dvoma – troma rokmi, keď terajší sv. otec bol v OSN, tam ho  vítal Ban Ki- Moon s tým, že oni si v OSN nezakladajú na náboženstve. Toto by sme si mali uvedomovať – tlaky  tohto hedonistického, zmyselného a veľmi egoistického sveta, ktoré nás  ovplyvňujú cez tieto inštitúcie – ako sú OSN, Washington, Brusel, teda cez  zjednotenú Európu. Cez tieto rôzne inštitúcie sa hlásia rôzne skupiny  k slovu, ktorých ale program je úplne nenáboženský, teda tam nejdú len  proti kresťanstvu. Tam idú proti každému Božiemu zjaveniu ako takému. Stále  viac priestoru sa dáva eutanázii, potratom, veci sa riešia vojnami, vykorisťuje  sa tretí svet.  
        Toto sú platformy, ktoré by sme mohli cez  Abraháma riešiť. Abrahám je nám takým pekným vzorom priateľstva voči Bohu, voči  ľuďom. A tam máme aj spoločného menovateľa. Našli by sme mnohé aspekty  u Abraháma, ktoré vyvolávajú aj určitú dôveru a aj možnosti  spoločného dialógu. A je mnoho  u Abraháma, čo nás spája ako čo nás rozdeľuje. A chyba je v tom,  že my vždy hľadáme tie zádrapky, ktoré nás rozdeľujú.  
  My,  židovstvo a islam veríme v zmŕtvychvstanie. Aj tu je tá spoločná  platforma.  
        
      
        Teda tie spoločné platformy sú veľmi široké. Len je  problém, že od Abraháma tým exkluzívnym privlastňovaním si a budovaní  teologických ideí sme sa začali navzájom deliť. A v tomto veľmi často  pokračujeme v našich teológiách. Máme rozličné dogmy, učenia, pre ktoré  ten druhý nesmie... A až keby sa ten druhý prispôsobil, potom by sme mohli ho  prijať. A myslím si, že Ježiš sa tak nechoval. A na odbúranie tohto  by sme potrebovali viac pokory a viac Božej lásky.  
       
        
        
        
  
  
   |